Om Børnehuset Solstrålen

Børnehuset Solstrålen er en 6-gruppers institution, der er normeret til omkring 100 børn, fordelt i to huse. Husene er fysisk adskilt i et vuggestue- og børnehavehus. Begge afdelinger har gode faciliteter, inde og ude, og ligger i grønne omgivelser lige ned til mosen.

Børnehuset Solstrålen er en del af områdeinstitutionen Mørkhøj/Enghavegård, der i alt består af 6 børnehuse, med en fælles områdeleder.

I Solstrålens vuggestue har vi en gruppe alene til de yngste børn - 6 mdr. til ca. 1½ år. I daglig tale kaldes gruppen for modtagelsen. I modtagelsen tager vi imod barn og forældre ved at afholde det første møde i hjemmet - i familiens egne og trygge rammer.

I Solstrålens børnehave har vi en gruppe alene til de ældste børn ca. 5-6 år. I daglig tale kaldes gruppen for skolegruppen. I skolegruppen arbejdes der med pædagogisk kontinuitet, og en god overgang til skolen. De to skoler i området, som vi primært sender børn til hedder Mørkhøj og Enghavegård Skole.

I Børnehuset Solstrålen tilbyder vi trygge pædagogiske rammer, hvor barnet kan udvikle sig og møde udfordringer, krav og forventninger, under hensyntagen til, og med respekt for det enkelte barn, fællesskabet, venskaber, og de gode relationer mellem børn og voksne.

Vi gør os umage og stræber efter høj pædagogisk kvalitet og faglighed i vores arbejde, og at sætte barnets læring og trivsel er i centrum. Et tæt og konstruktivt samarbejde med forældre har signifikant betydning for barnet, og derfor prioriteres dette samarbejdet højt.

Solstrålen har igennem de sidste år arbejdet på udvikling af en profil i kunst, kultur og æstetik, hvor vi har et øget fokus på de æstetiske læreprocesser i det daglige projektarbejde med børnene. I praksis betyder det at vi arbejder med et særligt fokus på kreativitet og forskellige udtryksformer i vores projekter i børnehaven. Vi indgår i et tæt samarbejde med kulturinstitutionen Louisiana, som alle børnehavebørn hvert år i september besøger, i forbindelse med deres projektarbejde. I vuggestuen arbejder vi med at integrere sanserne i projektarbejdet, og indretningen i grupperummene afspejler dette fokus i indretningen.

I Solstrålen har vi i dagligdagen også et stort fokus på, og arbejder målrettet med at børn udvikler et godt sprog. Sproget har stor betydning for barnets deltagelsesmuligheder, og vi har et tæt samarbejde både flersprogpædagog og flersprogsvejleder.

I børnehuset afholder vi flere sociale arrangementer i løbet af året, hvor også barnets forældre og søskende er velkommen. Disse arrangementer er henholdsvis traditionelle og utraditionelle, og udmeldes alle i kalenderen i AULA i god tid.

Vores barnelæringssyn bygger på en antagelse om, at børn lærer når de bliver mødt relevant, er i trygge rammer og indgår i ligeværdige relationer. Børn skal have mulighed for at undre sig sammen - og sammen med voksne - samt at lære ved at undersøge og eksperimentere. Vi har øje for det enkelte barn, dets ressourcer og udviklingspotentiale ind i fællesskaber.

Solstrålen har sølvmærket i økologi, og der produceres på daglig basis sund og velsmagende måltider til både børn i vuggestue og børnehave.

Vi glæder os til at modtage jer og jeres barn i Solstrålen.

Børnehuset Solstrålen

Gyngemose Parkvej 30 og 32, 2860 Søborg